17. září 2007

Strategie

Strategie definuje budoucí pozici společnosti a pomocí měřitelných cílů vytyčuje cestu změny, která k ní vede. Je základem řízení změn podnikání, cílovým stavem jeho architektury a imperativem jeho business modelu.


Výklad pojmu:
Za největší posun v chápání strategie jako definice budoucí pozice podniku můžeme poděkovat konceptu Balanced Scorecard (BSC). Ten přišel se zásadním požadavkem kauzality cílů s časovým posunem jejich dosahování v jednotlivých perspektivách – rovinách řezu architekturou podnikání.

Kliknutím zvětšíte obrázek v novém okně.

Abychom v čase t dosáhli stanovených finančních cílů, musíme s předstihem řady měsíců uspět na trhu. A k tomu, abychom na trhu uspěli, musíme s předstihem řady měsíců až let změnit naše procesy. A ke změně procesů může dojít jen tehdy, pokud předtím nepřealokujeme zdroje a nevytvoříme příslušný inovační potenciál.

Koncept BSC prošel v mezičase řadou revizí na základě praktických zkušeností s jeho uplatňováním. Základní změny se týkají zejména východiska, kde se strategií začít. Původní dopředné budování strategie bylo pod vlivem inovačních skokových konceptů nahrazeno zpětnou projekcí, kdy je nejprve hledáno, jak má firma vypadat v nejvzdálenějším horizontu, který jsme schopni dohlédnout. Tento přístup již předem vylučuje operativní myšlení i přístupy a nutí do strategie formulovat skutečnou zásadní změnu.

Jako strategie se tedy označuje ucelený soubor zásadních změn (cílů) předpokládajících určitou budoucí situaci. Máme-li definováno více strategií, máme připraveny i alternativy jednání, pokud nějaká (většinou vnější) situace nastane.
Strategie je dobře formulovaná, pokud obsahuje tyto 4 základní ingredience - cíle, jejich metriky, současné a cílové hodnoty metrik a specifikaci mimořádných opatření, která musíme provést, abychom cílových hodnot dosáhli.

Poznámky:
Strategický management, strategické řízení - trvalý rozvoj vztahů s vlastníkem a ostatními stakeholders, promítání jejich očekávání do cílů a naplňování těchto cílů procesními změnami a vytváření potenciálu pro jejich naplňování i v budoucnosti. Strategické řízení jako jeden z procesů společnosti definuje a realizuje zásadní změnu v podnikání s ohledem na to, aby společnost obstála v budoucnosti.

Strategické zaměření společnosti - procesy jsou zlepšovány na základě dlouhodobě orientovaného zadání a je vytvářen potenciál pro skokový nárůst jejich výkonnosti.

Poslání - zdůvodnění, proč příslušná oblast podnikání existuje.

Strategický cíl - imperativ definující požadovaný směr změny.

Ukazatel - objektivně měřitelná nebo expertně vyhodnotitelná metrika vztahující se k dosahování cíle.

Key performance indicators (KPI's), česky klíčové ukazatele výkonnosti - finanční i věcné ukazatele, které měří nejdůležitější parametry výkonnosti v daném oboru nebo typu podnikání. Jsou často používány pro měření dosahování strategických nebo operativních cílů (viz ukazatel). Bývají sdružovány do ucelených souborů typických pro dané podnikání (např. SCOR uvádí KPI's pro logistický řetězěec) a tyto sady se používají i pro benchmarking.

Key Agility Indicators (KAI's), česky klíčové ukazatele agility - rozšířená sada KPI's o metriky měřící zejména pružnost podnikání. Pojem prosazuje IBM ve spolupráci s APOC (American Productivity and Quality Center).

Strategická iniciativa - jednorázová aktivita nutná k dosažení strategického cíle.

Perspektiva - úhel pohledu z hlediska řetězce příčina-následek (reprezentuje předstižnost). Finanční perspektiva zachycuje, jaké cíle vyplývají z očekávání investorů a dalších stakeholders. Zákaznická perspektiva definuje, jaké tržní cíle musí být dosaženy ke splnění finančních cílů. Procesní perspektiva určuje, jakých parametrů musí dosáhnout procesy, aby byly splněny tržní a finanční cíle. Inovační perspektiva stanovuje, kam musí být zaměřeny zdroje a vzdělání, aby bylo dosaženo procesních, tržních a finančních cílů.