Dynamický výkres struktur podnikání, ve kterém jsou zachyceny všechny podstatné objekty podnikové reality a jejich vazby dané použitým rámcem, např. pohled na strategii a výkonnost, procesy, pravidla, organizační struktury, znalosti, rizika a služby IT. Sémantika je kódována v příslušné notaci a model je spravován a využíván technologiemi BPMS.
Zkratka: BM, někdy též BMS (Business model společnosti)
Výklad pojmu:
Business model umožňuje především pochopení a zobrazení neuralgických struktur firmy (jak váže strategie na konkrétní proces a co z toho vyplývá, jak je proces strukturován a jak generuje přidanou hodnotu, jaké informační systémy a jak účinně ho podporují, jaké znalosti jsou kritické atd.), provázaný návrh změn a jejich testování před jejich schválením a implementací (např. důsledky centralizace některého kanálu obchodního procesu pro back office, promítnutí požadavků legislativy či nasazení nové aplikace), monitorování reálných výsledků strategie, procesů, organizačního nastavení či informační podpory, jejich vyhodnocování a reoptimalizace (např. pomocí simulace). Technologie BPMS pak dokáže převést takto navržené procesy a jejich kontext do informačního systému a monitorovat jejich výkon v reálném čase (BAM).
Notace
Business Process Modeling Notation (BPMN) je standard zavedený OMG pro grafickou notaci procesů. Používá model typu BPD (Business Process Diagram).
Business Process Execution Language (BPEL) je jazyk ve formátu XML, který dovoluje definování procesu na úrovni procesní logiky včetně vizualizace a obsahuje jeho spustitelnou definici. Více viz rubrika BPM prakticky.
XPDL - standard WfMC. Formát pro výměnu designu procesů mezi různými notacemi.
Poznámky:
Business model je dnes pro řízení firmy stejným prostředkem, jako je pro výrobu konstrukční výkres – řízení firmy probíhá průhledně a provázaně, chyby jsou převážně odstraňovány již ve fázi návrhu a potenciál zlepšení není hledán pouze intuitivně.
Referenční modely - nástroje pro BPM umožňují opakované využití znalostí, které již někdo zkoncentroval do modelů. Jsou 4 základní typy referenčních modelů: modely software, často ERP, které jsou často propojené přímo do IS a v určité míře umožňují jeho customizaci, nastavení workflow nebo dokonce funkcionality, branžové modely, které zachycují best practices daného odvětví (automotive, eTOM, chemo-pharma, armáda...), průřezové modely univerzálních procesů (např. masově rozšířený model dodavatelského řetězce SCOR či model informatiky ITIL) a modely vzorových projektů nebo nasazení specifických řešení (např. ISO 9001, SOX, řízení rizik...). Základní výhodou těchto modelů je podstatné zkrácení času na implementaci, protože lze provádět pouze rozdílovou analýzu. Referenční modely tak fungují jako inženýrská platforma pro přenos dobré praxe i jako standardizovaná platforma pro benchmarking.
Řízená dokumentace - v procesně řízené společnosti má dokumentace procesů zásadní význam – na jejím základě probíhá řízené zlepšování procesů i jejich změny, jejím prostřednictvím probíhá konverze osobních znalostí do dokumentovaných a odehrává se v ní i správa těchto dokumentovaných znalostí. Je založena na procesním (business) modelu. Ten zajišťuje přehlednou, konsolidovanou, snadno aktualizovatelnou a dobře přístupnou platformu pro průběžné zlepšování na bázi znalostního portálu příp. strukturovaných dokumentů. Je tvořena hierarchicky ve 3 úrovních: - vrcholový dokument (ten může tvořit např. Organizační řád nebo Příručka jakosti a kromě náležitostí ve smyslu ISO 9000 musí z hlediska procesního řízení obsahovat vrcholovou strukturu procesního modelu) - procesní směrnice - je jádrem dokumentace a je kompletně generovaná z procesního modelu. Standardně minimálně obsahuje kontext procesu, strategické zadání procesu, popis procesu, organizační zajištění procesu, produkty procesu (SLA, řízení zdrojů procesu, měření procesu, řízení rizik procesu a definice, pojmy a zkratky.Procesní směrnice slouží primárně pro procesní audit, v intranetové formě jako platforma sdílení know-how a sběr inovací a pro školení nových pracovníků. - metodiky - obsahují podrobné návody, jak provádět jednotlivé činnosti, manuály k obsluze, šablony a vzory dokumentů ap. Operativní akty řízení - jednotlivé úrovně řízení vykonávají operativní řízení (nastavování parametrů procesů) prostřednictvím instrukcí. Oprávnění vydávat instrukce by měl mít jen TOP management a vlastníci procesů, aby nedocházelo k inflaci řídících aktů. Zásadně se touto formou nesmí měnit struktury definované v procesní dokumentaci. Operativní dokumentace - firma samozřejmě vytváří standardní operativní dokumentaci (např. smlouvy, výkazy, výkresy atd.), kterou je nutno řízeně spravovat. Podstatné je, aby veškerá operativní dokumentace byla vytvářena a spravována podle standardů uvedených v příslušných procesních směrnicích. Řízení dokumentace - veškerá řízená dokumentace musí být sdíleně dostupná (např. prostřednictvím systému DMS) s centrální správou přístupových práv a řízeným managementem změn.