2. července 2008

BPE

S pobavením sleduji snahu SAPu rozběhnout na SDN komunitu věnující se BPM. Lidé okolo SAPu a konzultanti zvlášť neměli totiž procesy v lásce a já to chápu. Je totiž mnohem rychlejší zjistit několik (set) základních informací o organizaci a podle toho customizovat systém, než analyzovat procesy zákazníka a hledat v systému, jak ho nastavit pro jejich nejlepší podporu. Donedávna měli konzultanti nakonec pravdu v tom, že SAP obsahuje zadrátovanou dobrou praxi a vůbec nejlepší řešení je vždy standard. Viděl jsem na vlastní oči nejméně dvě desítky firem, které zavedení těchto standardů skvěle pročistilo a narovnalo.

Tato zkušenost přivedla ovšem konzultanty do hluboké slepoty, takže mnozí neznají z byznys procesů nic jiného, než co prochází systémem. Což je tu a tam kus a kousek, vzájemně integrovaný hlavně daty. A jsou bytostně přesvědčeni, že právě to je nejdůležitější z podnikání zákazníka a jediné správné řešení je to, které se dá snadno v systému nastavit (nejlépe odrolovat z jiného projektu), procesy jsou nazývány funkční dekompozice a nejdůležitější byly a zůstanou kmenová data.

Když se před 4 či 5 lety poprvé vynořil NetWeaver, většina poradců ho vnímala jen jako marketingový tahák. Což ostatně slepenina původně zcela nesouvisejících modulů také primárně byla. Jenže už není a nejde jen o NetWeaver. Firmy, které SAP již několik let využívají, ho potřebují pro další oblasti. A pro integraci. SAP, protože nových instalací už zdaleka tolik nebude, tyto měkké oblasti začíná kvalitně pokrývat a dobře ví, že velký byznys následujících několika let bude právě v BPM. Jen neví, zda a jak rychle se stane třeba z SD konzultanta Business Process Expert na prodejní strategie.

Neboť ten se posledních 10 let odnaučoval zákazníkům naslouchat. A BPM je o tom.
Příspěvek byl poprvé publikován před dvěma roky.