15. září 2007

Znalosti a jejich řízení (Knowledge Management)

Management znalostí je cílená transformace hodnototvorných osobních znalostí v dokumentované a jejich sdílení, rolování know-how, účinné vyhledávání interního i externího best practices, využívání typových a referenčních řešení a zajišťování kompatibility řešení s komerčními standardy.

Zkratka: KM (Knowledge Management)

Kliknutím zvětšíte obrázek v novém okně.

Výklad pojmu:
Data - hodnota atributu určitého objektu. Způsob zjištění: pozorování, měření, odvozování (vypočítávání).

Informace - logická souvislost mezi daty. Způsob zjištění: syntéza dat (logika).

Znalost - porozumění ucelené části reality a jejímu chování v čase. Typy znalostí - dokumentovaná znalost (popis reality je k dispozici na nosiči informací a nevyžaduje dodatečnou interpretaci) a osobní - tacitní znalost (nositelem znalosti je člověk).

Růst znalostí probíhá pomocí dokumentace znalostí, která může být tvořeno textovým popisem, vizuálním popisem, zvukovým popisem, jiným multimediálním popisem, soustavou matematických výrazů, grafickým modelem a kombinací výše uvedených způsobů (jako například v ARIS), u tacitních formou sdílení.

Klíčový růst znalostí probíhá sdílením znalostí – jen touto formou může být zajištěn růst tacitních znalostí. Při něm nositel znalosti dobrovolně sděluje znalosti jinému člověku a poskytuje mu k nim jejich interpretaci. Sdílení může probíhat jednosměrně (učení) a vícesměrně (týmová práce). Může mít řadu forem: face-to-face (přímým kontaktem zúčastněných), non-face (pomocí technických komunikačních prostředků) a prostřednictvím dokumentace znalostí. Znalost sdílením roste, protože se znalosti a související informace navazují na širší kontext a jsou tedy pravdivěji (ve shodě s realitou) a kreativněji (zcela nově nebo v nových souvislostech) interpretovány.

Vlastnost - vrozená nebo získaná osobnostní dispozice jedince. Příklady: zvědavost, dobrá paměť, schopnost vytváření asociací, fantazie, intuice, spontánnost, strukturované myšlení, odolnost proti stresu, zodpovědnost...

Dovednost - souhrn osobních dispozic a jejich vzájemného ovlivnění. Příklady: učení se = zvědavost+dobrá paměť+schopnost vytváření asociací, kreativita = fantazie+intuice+spontánnost, řešení problémů = strukturované myšlení+odolnost proti stresu+ zodpovědnost. Vlastností dovedností je jejich vysoká životnost (na rozdíl od znalostí) a univerzálnost jejich použití.

Schopnost - syntéza jednotlivých dovedností se zřetelem na vlastní hodnotovou škálu (osobní připravenost jedince jednat adekvátně v určité situaci). Příklady: schopnost samostatné tvůrčí práce = dovednost učení se + dovednost kreativita + dovednost řešení problémů + ochota. Základní typy schopností jsou být schopný nakládat odpovědně s vlastní hodnotou (být sám sobě manažerem), schopnost sebereflexe a schopnost seberozvíjení.

Rozvoj schopností je prováděn na základě rozvoje základní skupiny dovedností a posilování nebo budování vlastní hodnotové škály. Je možné je získat pouze sdílením (sociální rozměr), tedy interakcí s dalšími lidmi, protože primárně vycházejí z pocitů (emocionální rozměr).

Oprávnění a jejich řízení - předem vymezený rozsah působnosti, přidělené pravomoci a odpovědnosti. V procesním řízení jde o přiřazení role konkrétní organizační struktuře (funkčnímu místu) a tvorba pravomocí a odpovědností pro toto funkční místo.

Kompetence - efektivní průnik znalostí, schopností a oprávnění.

Management kompetencí - identifikace hodnototvorných znalostí a schopností a přidělování oprávnění na jejich základě, tvorba adekvátních organizačních struktur a jejich rozvoj.

Poznámky:
Business knowledge management (BKM) - procesně orientované řízení znalostí. Zahrnuje totéž co KM (knowledge management) s human-centric přístupem. Marketingový pojem MS.