BPM je multidisciplinární obor zaměřený na proaktivní řízení podnikání, který vychází ze zásad Business Process Reingeneeringu (BPR) a integruje celou řadu různých dříve samostatných metodik, např. Balanced Scorecard (BSC), Lean, Six Sigma, benchmarking, risk management (RM), řízení znalostí (KM) nebo Teorii omezení. V oblasti IT se opírá o koncept servisně orientované architektury (SOA). Tyto heterogenní přístupy sjednocuje prostřednictvím společné architektury podnikání, která může být technologicky řešena v BPMS.
Koncepty jednotlivých metodik:
Business Process Reingeneering (BPR), reinženýring procesů je jejich radikální narovnání a defragmentace napříč všemi organizačními strukturami a informačními systémy. Předchůdce BPM, autoři M. Hamer a J. Champy.
Teorie omezení, Theory of Constraints (TOC) hledá omezení z hlediska definovaných cílů a rozšiřuje nejužší hrdlo procesního nebo výkonového toku. Autor E. M. Goldratt.
Balanced Scorecard (BSC) slouží k zachycení a komunikování kauzality strategických cílů, jejich metrik a aktivit, které vedou k jejich dosažení. Autoři R. S. Kaplan and D. P. Norton. Více v heslu Strategie.
Lean manufacturing, česky štíhlé řízení - soubor zásad pro optimalizaci procesů. Uceleně jako manažerská filozofie je zachycena v konceptu Toyota Production System (TPS). Více viz seriál TPS.
Six Sigma - ucelený systém měření a zlepšování zaměřený na eliminaci chyb vyvinutý firmou Motorola.
Benchmarking - využití standardních metrik nebo postupů pro interní nebo externí porovnání výkonnosti nebo míry využití dobré praxe. Srovnávací data jsou před použitím anonymizována.
Knowledge management (KM), česky řízení znalostí - systém zajišťující sběr, očišťování, dokumentování, distribuci a sdílení dokumentovaných i tacitních znalostí. Více viz heslo Znalosti.
Poznámky:
BPM lze chápat i jako podmnožinu Computer Science. V širším pojetí je BPM věda o řízení podnikání vůbec (pojem "podnikání" zahrnuje i veřejné služby či jiné neziskové podnikání). Jiným holistním pohledem na podnikání je SSME (Service Sciences, Management, and Engineering), což je manažersko-inženýrská disciplína zaměřená na účinné poskytování služeb (srov. Jak souvisí BPM a SSME).