V pátek jsem na semináři o procesním řízení dostal od jednoho z účastníků pěknou ťafku. Přišel k metodologii BPM teprve před několika týdny a nyní zkoumá, zda je to vhodný prostředek k řešení jeho podnikatelských problémů. A jak se pokouší v této oblasti samovzdělat, je silně zmaten - nalézá newspeek, kterému nerozumí, uzavřené myšlení, charakteristické spíš pro sektu než pro manažerskou disciplínu, zmatečné informace místo prakticky použitelných návodů.
Toto vyjádření je děsivě pravdivé. Z části zapříčiněné naší neschopností o BPM mluvit lidsky a manažersky srozumitelně. Z části dané objektivně tím, že opravdu jde o "novou" disciplínu a ta potřebuje svůj slovník a určitý objem znalostí k pochopení kontextu (viz článek BPM jako zkušenost). Své přidává i skutečnost, že výrobci a poradenské firmy newspeek používají jako marketingový nástroj a použitelné techniky dodávají jen v rámci svých draze placených služeb.
Především však BPM chybí pořádná sémiotika, možná ontologie vůbec.
Příspěvek byl poprvé publikován před dvěma roky.